Welcome to jakunisme's home

come in....lets we share together....

Expressions of faith

See, understand and evaluate my expression....

Saturday 4 February 2012

Harvesting FFB

Harvesting in fields C2...aku kena pastikan diorang tak tertinggal buah masak...kalau ada aku kena bagitau field conductor suruh dia cek balik dan arahkan pekerja potong balik....nak potong buah ni mesti mahir...kalau tak, berjam-jam lah sepokok...teknik kena betul, kedudukkan berdiri mesti betul, dan yang penting mata sabit semestinya di asah setajamnya untuk memudah kerja penuai ni...pastikan buah yang gugur dan masak sahaja dipotong...kalau potong yang muda atau mengkar, alamatnya, jatuh lah OER...pastu angkat atau pengangkutan buah mesti disegera kan, tak boleh lebih 24 jam...nanti FFA minyak tinggi...kurang lah kualiti dan harga nya...kita yang menjaga, mesti pastikan betul-betul semua keadaan yang di sebut...semua gambar ni kat tempat kerja aku, chin teck plantations bhd, ladang gua musang, kelantan


Mengasah mata sabit

Mula menuai FFB

Angkut FFB ke tepi jalan

FFB yang telah dituai
 
FFB diangkut

FFB sampai ke kilang

2 comments:

  1. Assalamualaikum tuan... Kalau saya nak maklumat pasal canopy management n pruning boleh x?? Saya baru belajar pasal oil palm

    ReplyDelete
  2. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete