Welcome to jakunisme's home

come in....lets we share together....

Expressions of faith

See, understand and evaluate my expression....

Tuesday 15 May 2012

Orang Asli workers in Gua Musang Estate

Kerja-kerja membaik pulih jambatan telah dilakukan pekerja orang asli dari kampung bala. Sekarang ini, sudah 9 orang pekerja dari kalangan orang asli suku temiar sudah aku interview masuk kerja jadi general workers. Sedikit sebanyak sudah aku ceramah untuk diorang kekal bekerja. Sebab, sebelum aku tiba di estet ni...dah banyak dari kalangan mereka keluar masuk (berhenti). hanya tinggal seorang sahaja ketika aku tiba itu pun driver tractor. Diorang ni perlu ada orang yang selalu bagi semangat, menerima aduan masalah diorang, kalau tak masalah kecil pun, menjadi alasan untuk diorang berhenti...em, camtulah...jadi aku perlu bimbing diorang...kadang-kadang perlu tegas jugak...kalau difikirkan, kerja di estet lebih terjamin berbanding kerja di bandar-bandar...sebab, rumah disediakan, api dan air free, cuma yang perlu kita sediakan adalah makan kita sendiri...tapi perlu berjimat lah, kerja kuat-kuat, rajin ambil OT...baru berkesan kan..kadang-kadang malas kita yang lebih, cukup time sudah...dapat 1 kong...balik...camtu lah selalu...fikir-fikirkan lah ea...
Gadis temiar mengutip biji relai

Angah driver tractor



No comments:

Post a Comment